Co je to Microsoft?

Proslula především operačním systémem, který měl vizuální prostředí okopírované od Applu a jehož nitro bylo původně postavené na kopii QDOSu. Později bylo vyvinuto lepší jádro, začalo se jednot o skutečný operační systém a nikoliv pouze o jednoduchý zavaděč programů do paměti. Systém také začal přebírat Unixové vlastnosti, takže začal být použitelný a poměrně stabilní. Bohužel byl stále příliš provázán s grafickým prostředím, například i s webovým prohlížečem, a navíc vychoval uživatele, kteří neměli správné bezpečnostní návyky. Bezpečnostní problémy pak spolu s malou modularitou a obtížnou údržbou vedly k tomu, že vytváření lepších verzí bylo zdlouhavé a často vedlo pouze k tomu, že se zvýšila hardwarová náročnost systému. Pro firmu bylo stále obtížnější a obtížnější, přesvědčit zákazníky, aby systém kupovali.

Druhým nejdůležitějším produktem byly kancelářské balíky (tj. něco jako OpenOffice.org), které byly poměrně vypiplané, ale uživatelé se je naučili nenávidět, když byli příliš často nuceni k upgradeům pouze nekompatibilními datovými formáty, nikoliv lákáni novými featurami, či nižšími systémovými nároky. Ve firmách se navíc i přes snahu marketinkového oddělení firmy zjistilo, že běžnému kancelářskému pracovníkovi stačí na psaní dokumentů libovolný freewarový či OpenSource program schopný ukládat ve standardním OpenDocument formátu a není třeba kupovat placený software. Firma se sice také snažila expandovat na spoustu jiných trhů a nebízela přitom provázanost produktů, která podle některých přesahovala hranice povolené antimonopolními zákony. Firma však nezaznamenala výraznější úspěchy a když začaly klesat původně astronomické tržby z operačního systému a kancelářského balíku, byla nucena se postupně z trhů, kde dotovala své výrobky, stáhnout.

Další osud firmy je nezajímavý. Během celé své existence nepřišla s žádnými převratnými inovacemi a vývoj IT ovlivňovala pouze skupováním úspěšných firem a vnucováním upravených cizích nápadů (upravených tak, aby byly co nejméně kompatibilní s produkty jiných firem) své uživatelské základně, což se nezměnilo ani v období jejího úpadku. Když přišla o většinu své zákaznické základny a již neměla obrovské finanční prostředky jako v dobách své největší slávy, přestala mít na vývoj IT jakýkoliv vliv, který by stál za zmínku.

Převzato z diskuse na serveru zive.cz

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru